STRES V KUCHYNI
Co je to stres?
Wikipedia říká, že stres je funkční stav živého organismu, kdy tento organismus je vystaven mimořádným podmínkám, tzv. stresorům, a jeho následným obranným reakcím, které mají za cíl zachování homeostázy a zabránění poškození nebo smrti organismu.
Stres můžeme definovat jako souhrn fyzických a psychických reakcí na nepřijatelný poměr mezi skutečnými nebo představovanými osobními zkušenostmi a očekáváními. Jinými slovy, stres je stav organismu, který je obecnou odezvou na jakoukoliv výrazně působící zátěž, ať již fyzickou nebo psychickou.
Kdy stres vzniká nebo čím ho nastartujete?
- nepořádek v kuchyni a pokud není vše na svém místě
- nepořádek v lednicích a skladech či neoznačené zboží
- chybějící suroviny za jehož objednávku je zodpovědný kolega
- ze strany dodavatele nedodané zboží bez jakékoliv informace či snahy o jeho náhradu. To je obzvláště stresujícím faktorem, zejména, pokud jej potřebujeme na oběda, večeři nebo na akci.
- dodavatel nedodal zboží v požadované kvalitě a množství
- chybějící příprava z předešlého dne (mise en place)
- neuklízená pracoviště kolegů při práci
- nedodržené technologické postupy při přípravě
- nedodržování nastavených standardů
- nedodržovaní platingu
Může se ale také jednat technické problémy, které klidu příliš nedodají:
- různé technické či technologické závady
- nefunkční mrazák či lednice, kdy zásah technika je možný až následující den
- nefunkční přístroje – thermomixér, ponorný mixér, paco jet, vákuovačka a atd….
- neuklizené prostory, které všichni používají, ale nikdo za ně nenese odpovědnost / šatna, chodby, toalety, místnost na kouření a atd…/
Chybějící informace či nedostatečná organizace ze strany managera:
- chybějící či pozdě dodané informace k akci, především pokud byly známy dlouho dopředu
- manager, který bezmyšlenkovitě naplnil restauraci na jeden čas
- manager, který chce v nejhorší a nejnevhodnější chvíli řešit nějaké téma, které není zcela naléhavé
- různé návrhy na zlepšení, které však zpomalí práci týmu v kuchyni nebo o nich víte, že je s danou technologií nelze realizovat
Chyby ze strany personálu:
- vlastní pozdní příchod do práce a následné nestíhání pracovních povinností
- pozdní příchod do práce některého z kolegů
- chybějící pomocná síla v kuchyni
- stav kolegy či kolegů, kteří přišli do práce a trpí nevyspalostí či celkovou únavou apod. Nebo jsou pod vlivem alkoholu nebo drog.
- nevhodný vzhled kolegů (nejsou oholení či ostříhaní)
- nevyhovující vzhled jejich pracovní uniformy
- nedostatečná hygiena kolegů, kdy poznáte že nepoužili deodorant
K dalším stresorům pak patří:
- konec měsíce a s ním spojená inventura
- zpětná vazba od hostů a jimi pořízené fotky jídel, které ale neodpovídá nastavenému standardu
- nedostatečné vlastní ohodnocení
- nedostatečné ohodnocení kolegů, kteří to každý den několikrát denně oznamují
Mnoha z výše uvedených situací lze však předejít. Jak?
- nové zaměstnance se snažte vždy dobře zaučit a vše jim vysvětlit
- sepište recepty a technologické karty, aby všichni připravovali ta samá jídla stejně
- tým dopředu seznamte s vaší představou chodu kuchyně, s množstvím příprav a uložením surovin a přípravy
- nezapomeňte na pomocné síly. I těm je potřeba vysvětlit chod kuchyně a ukládání surovin a přípravy
- motivovaný tým bude rozhodně podávat lepší výkony
- provádět pravidelné revize spotřebičů revizním technikem
- starejte se o technologii – mýt sporáky, čistit vzduchotechniku, odmrazovat mrazáky atd.
- komunikace s manažerem: Najděte shodu v počtu hostů v časových úsecích. Všichni chceme připravovat skvělá jídla a hostům poskytnout skvělý servis. Proto je důležité najít vzorec pro počet hostů a jejich průměrnou útratu, množství potřebného personálu a možnosti přípravy a expedice jídel z kuchyně.
- choďte včas do práce a snažte se být pro kolegy vzorem
- pokud sám nedbám na čistou své uniformy a moje pracovní morálka je celkově špatná, tak nemohu vyžadovat po spolupracovnících, aby oblékali pouze čistou a vyžehlenou uniformu a požadovat po nich věci, které sám nedodržuji
- na zpětnou vazbu se dívejte očima hosta, snažte se nad problémem zamyslet a kritizovanou věc zlepšit.
Pokud se stane, že kolega nepřijde do práce, tak zavolejte ostatním kolegům. V případě, že nikdo z nich nemůže přijít, nestresujte se. Záleží samozřejmě také na tom, jak početný je kolektiv. Informujte co nejdříve managera o nastalé situaci. V takových případech je lepší se domluvit a raději nenabízet některé položky z menu tak, aby kuchyně mohla plynule fungovat.
Snažte se vzniklé problémy a stresové situace řešit s rozvahou a nepovažujte je za své vlastní selhání.
Sklenička vína, láhev piva nebo panák večer doma sice pomůžou uvolnit stres a napětí, ale rozhodně je dobré jejich množství nepřehánět. Stejně jako není dobré alkohol navíc prokládat nějakými prášky či jinými ,,životabudiči“.
A pokud se problémy kumulují, je potřeba se zamyslet a začít je neodkladně řešit. Není ostuda vyhledat odbornou pomoc. Té se můžete svěřit s vašimi problémy a myšlenkami, které se vám honí hlavou. Pomůžete tak sobě, své rodině i kolegům v práci. Je potřeba si uvědomit, že nezvládáním vlastních problémů a svými náladami a chováním můžete být velkým bezpečnostním rizikem.
Od vlastního ublížení až po rozpad vztahu, manželství nebo pracovního týmu.